تبلیغات

قالب وبلاگ

قالب وبلاگ

Financial And Public Management - کایزن
 
Financial And Public Management
دانشجویان مدیریت مالی و دولتی
پنجشنبه 24 آذر 1390 :: نویسنده : امین ابراهیم بای

کایزن چیست و کاربرد آن در مدیریت کدام است؟

كایزن چیست
آشنایی سازمان‌ها با مفاهیم مرتبط با كیفیت و بهره وری  واستفاده از آن در اداره واحدهای تولیدی از جمله اقداماتی است كه می تواند نقش موثری در ارتقاء جایگاه وعملكردآنها درعرصه های رقابت داخلی وخارجی داشته باشد. دراین مبحث نگاهی به سیستم مدیریتی كایزن داریم كه استفاده از آن نقش اثرگذاری  دربهبود فعالیتهای سازمان‌ها بالاخص درواحدهای تولیدی خواهد داشت.
پیشرفتهای حیرت آوركشور ژاپن همگان را به اندیشه و تدبیر در زمینه فرهنگ كـاری و سیستم های مدیریتی این مردم سخت كوش واداشته است. یكـــی از این سیستم ها یــا تكنیك های منحصر به فرد و بسیار كارآمد ژاپنــیها، سیستم كایزن یا همان بهبود مستمر است كایزن تركیبی دو كلمه ای از یك مفهوم ژاپنی است كه تعریف آن تغییر به سمت بهتر شدن یا بهبود مستمر و تدریجی است. در واقع كایزن بر این فلسفه استوار است كه برای ایجاد بهبود در سازمان ها لازم نیست به دنبال تغییرات انفجاری یا ناگهانی باشیم ، بلكه هر نوع بهبود یا اصلاح به شرط آنكه پیوسته و مداوم باشد ارتقای بهره وری را در سازمان ها به ارمغان خواهد آورد. كایزن روی تغییرات تدریجی در فرایندها تاكید می كند و در مقایسه با سایر روشهای تحول سازمانی ازجمله مهندسی مجدد كه تغییرات ســریع و كلی را مدنظر دارد، بسیار كم هزینه بوده و غالباً منابع (زمان، سرمایه، دارائیها و...) قابل توجهی را مصرف نمی كند. لیكن از آنجایی كه مشاركت تمامی پرسنل در همه سطوح سازمانی را دربرمی گیرد درمجموع به تحولات شگرفی منتهی می شود.کایزن سیستم مدیریتی است که با زمان به پیش می رود و اگر مدیریت بخواهد که کارکنان را تغییر دهد باید خودش تغییر کند.

مدیریت و كایزن
نظریه فایول اهم وظایف مدیران را این گونه بر می شمارد:
1 هدایت و رهبری
2 سازماندهی
3 برنامه ریزی
4 نظارت و كنترل
5 هماهنگی
چنانچه فارغ از سایر دیدگاههایی كه در این زمینه وجود دارد، اصول فایول را به عنوان مهمترین وظایف مدیران بپذیریم مدیریت تیلوری كه نمود آن را در دیدگاه های فایول نیز ملاحظه می كنیم ، بر سازماندهی سلسله مراتبی و وحدت فرماندهی بیشترین تاكید را دارد. در این نظام مدیریت، معمولا ارتباط سازمانی به صورت صدور دستور از بالا و عرضه گزارش از پایین تعریف می شود. در سازمان،سطوح مدیریتی، عمودی و تقسیم كار افقی وجود دارد ،از نگاه كایزن وظایف مدیریت به دو دسته اصلی تقسیم بندی می شود ،ایجاد بهبود وحفظ بهبود ایجاد شده

مدل مدیریت كایزنی:
هر چه از سطوح بالای مدیریت به سطوح پایین تر سازمان می آییم از وظایف دسته ایجاد بهبود كاسته و در عوض بر وظایفی كه جنبه حفظ و نگهداری بهبود ایجاد دارند، افزوده می شود. آنچه از این نمودار می فهمیم این است كه مدیران سطوح بالاتر سازمان باید همواره بخش اعظم وقت خود را صرف بهبود سازمان نمایند و امور جاری را كه جنبه نگهداری دارند به سطوح پایین تر واگذار كنند.


اصول بیست گانه مدیریت در كایزن
1- نگویید چرا این كار انجام نمی شود. فكر كنید چگونه می توانید آن را انجام دهید.
2- در مورد مشكل به وجود آمده نگرانی به خود راه ندهید. همین الان برای رفع آن اقدام نمایید.
3- از وضعیت موجود راضی نباشید. باور داشته باشید كه همیشه راه بهتری هم وجود دارد.
4- اگر مرتكب اشتباه شدید ، بلافاصله در صدد رفع اشتباه برآیید.
5- برای تحقق هدف به دنبال كمال مطلوب نگردید.اگر60%از تحقق هدف اطمینان دارید دست بكار شوید.
6- برای پی بردن به ریشه مشكلات 5 بار بپرسید چرا؟
7- سعی نكنید از دفتر كار خود مشكلات محیط را حل كنید. بلكه به محل واقعی آن مراجعه كنید
8- همیشه برای حل مشكل از داده و اطلاعات كمی و به روز استفاده كنید.
9- برای حل مشكل بلافاصله به دنبال هزینه كردن نباشید. بلكه از خرد خود استفاده كنید. اگر عقلتان به جایی نمی رسد، آن را در همكارانتان بجویید و از خرد جمعی استفاده كنید.
10- هیچ وقت جزئیات و نكات ریز مسئله را فراموش نكنید. ریشه بسیاری از مشكلات در نكات ریز است.
11- حمایت مدیریت ارشد منحصر به قول و كلام نیست. مدیریت باید حضور ملموس داشته باشد.
12- برای حل مسائل هر جا كه امكان آن وجود دارد از واگذاری اختیار به زیردستان ابا نكنید.
13- هیچ وقت به دنبال مقصر نگردید. هیچ گاه عجولانه قضاوت نكنید.
14- مدیریت دیداری و انتقال اطلاعات بهترین ابزار برای حل مسئله به صورت گروهی است.
15- ارتباط یك طرفه دستوری از بالا به پایین مشكلات سازمان را پیچیده تر میكند. مدیریت ارشد باید با لایه های پایین تر سازمان ارتباط دو جانبه داشته باشد.
16- انسانها توانایی های فراوانی دارند. از الگوهای چند مهارتی و غنی سازی شغلی برای شكوفا شدن آنها استفاده كنید.
17- تنها فعالیت هایی را انجام دهید كه برای سازمان شما ارزش افزوده ایجاد می كنند.
18- فراموش نكنید كه 5 اس، پایه و بنیان ایجاد محصولی با كیفیت است.
19- بر اساس الگوهای كار گروهی ، مسائل محیط كارتان را حل كنید.
20- حذف مودا ( اتلاف) فرآیندی پایان ناپذیر است. هیچ وقت از این كار خسته نشوید.


در نگاه كایزنی برای تحقق بهبود تدریجی و مستمر در سازمان ها باید سه اقدام اساسی زیر صورت بگیرد:
1.    (Muda)كلیه فعالیت هایی كه هزینه زا هستند ولی ارزشی تولید نمی كنند، باید حذف شوند .
2.     ( Muri)  فعالیت هایی كه به شكلی در جای دیگری به صورت موازی انجام می شوند با یكدیگر تلفیق شوند.
3.    (Mura)  آن دسته از فعالیت هایی كه برای تكمیل و بهبود سطح كیفی خدمات لازمند به فعالیت های سازمان افزوده شوند.

مودا چیست :
مودا از نگاه ژاپنی ها به هر فعالیتی اطلاق می شود كه برای سازمان ها ایجاد هزینه می كند، اما ارزش افزوده ای تولید نمی كند . به عبارتی مودا مجموعه فعالیت هایی است كه از نظر مشتری نهایی ارزشی ندارد و مشتری تمایلی به پرداخت پول برای این فعالیت ها ندارد  درواقع موارد ذیل مودا محسوب می شوند:
1.    اشتباهاتی كه باید اصلاح شوند
2.    تولیدات اضافی مانند موجودی و كالاهایی كه فروش نرفته و روی هم انبار میشوند
3.    مراحلی از فرایند كار كه ضرورتی به وجود آنها نیست مثل بازرسی ها و كنترلهای غیر ضروری
4.    جابجایی غیر ضروری نیروی انسانی در سطوح سازمانی.
5.    جابجایی های غیر ضروری مانندحمل و نقل بیهوده ی مواد و قطعات
6.    بایگانی و انباركردنهای غیرضروری
7.    توقف و انتظار كارمندان مثل ایجاد صف
8.    جمع آوری و ثبت اطلاعات اضافی و تكراری
9.    پیچیدگی روشهای انجام كار كه باعث افزایش خطا می شود
10.    كالاها و خدماتی كه پاسخگوی نیاز مشتری نیستند.
11.    فرایند و فعالیتهای موازی  ودوباره كاریها و تكرار

مراحل اجرای کایزن :
1-     منطقه هدف را انتخاب کنید
2-     تیم کایزن را ساماندهی کنید
3-     بررسی و جمع آوری اطلاعات در منطقه هدف انجام شود
4-     اهداف بهبود یافته و مطلوب را مشخص کنید
5-     کارکنان محل واقعی انجام کار را توجیه کنید
6-     5S را انجام دهید.
7-     اتلاف ها را شناسایی و فهرست آن را تهیه کنید(مودا)
8-     تجزیه و تحلیلهای لازم در محل واقعی انجام کار انجام دهید
9-     اتلافهایی که راه حل های قوی دارند انتخاب کنید
10- حرکت ها و تغییرات فیزیکی راا نجام دهید
11- استاندارد سازی و آموزش کارکنان را برای موضوع بهبود یافته انجام دهید
12- داستان توفیق تیم کایزن را ارائه کنید
13- پروژه جدید برای آغازی دیگر را انتخاب کنبد
14- اندازه گیری ها و ارزیابی از نتایج راه حل های اجرا شده را انجام دهید

تعاریف مربوط به نظام آراستگی 5اس :
5S ، پنج حرف اول كلمات زیر است :
Seiri تشخیص : به معنی جدا كردن آنچه ضروری است از غیر ضروری ها.
Seiton ترتیب : سر و سامان دادن به آنچه كه به عنوان ضروری باقی می ماند .
Seiso تمیز: پاكسازی و تمیز كردن محل و كلیه اشیا و لوازم مورد نیاز.
Seiketsu تنظیم : استاندارد كردن و رویه مند كردن اقداماتی كه فوقا شرح داده شد.
Shitsuke تكلیف : ایجاد بسترها و سازوكارهای لازم برای رعایت همگانی این استانداردها

منبع :emodiran.com





نوع مطلب : متون وجزوات مدیریت، 
برچسب ها :


آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

 
 
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است |طراحی : پیچک